Recenze k TR 4

18. prosince 2008 v 12:52 | Lucik |  Tomb Raider 4

Tomb Raider: The Last Revelation


Sérii sláva neopouští ani čtvrtý rok po vydání Tomb Raider 1 a proto v roce 1999 vychází čtvrtý díl, nazvaný "The Last Revelation.
Tentokrát autoři, kterými byli opět vývojáři z Core Designu (vydavatelem zůstal Eidos Interactive), zamýšleli vrátit se k původním kořenům Tomb Raidera a po pestré TR3 celé čtvrté pokračování nechali poněkud jednotvárné. To ale hře na kráse rozhodně neubírá.
Hra byla vydána pro PC, PlayStation, Mac a pro Segu Dreamcast.

Příběh začíná v roce 1984 v Kambodži. Lara, které bylo tehdy sladkých šesnáct let, spolu se známým archeologem, Wernerem Von Croyem, podnikají cestu do chrámu v Angkor Wat (zde také Lara najde svůj pověstný baťůžek). Zde najdou tajemný Iris, artefakt, který se stane důvodem jisté "nehody". Werner je uvězněn v chrámu a Lara si zachrání holý život, když uteče před padající klenbou.
Nyní již v přítomnosti, se Lara dostává do Egypta a se svým průvodcem pronikne do Sethovy hrobky. Nevědomky ale osvobodí zlého boha Setha, což může pro svět znamenat apokalypsu.
Seth, který byl bohem války, byl kdysi uvězněn Hórem, aby již nečinil zlo.
Lara musí Setha znovu uvěznit, aby zabránila konci světa. To jí stěžuje starý známý Von Croy, kterého zlý bůh posednul a začal ovládat.
Ačkoliv je celá hra vyjma prvních dvou levelů v Kambodži situována do Egypta, nedostatkem zajímavých míst rozhodně netrpí: Lara se prohání místy jako jsou Kleopatřiny paláce, Karnak či Údolí králů.
Navíc je hra velice pestrá v ohledu levelů: Jakmile se vyhrabete z temné hrobky, už se v džípu proháníte přes egyptskou poušť. Jednou z nejzajímavějších částí hry je podle mě zcela určitě level, kdy Lara cestuje vlakem do Alexandrie. A to je jen jedna z mnohých cenností, které skýtá hrobka zvaná TR4.
Stejně jako nový herní engine, který nabízí nejen Laru v mnohem kulatějších a přirozenějších tvarech, přibyl do hry také mnohem mazanější systém hádanek. Ty mají za úkol vám pořádně zapotit mozkové závity, což v tomto díle opravdu není problém.
Kromě lokací také tvůrci šetřili v počtu dopravních prostředků...tentokrát se Lara může prohánět pouze v džípu a v motokáře. I tak si ale za jízdy užijete spoustu legrace (viz. zmíněný vlak).

Hra disponuje několika novými, avšak originálními zbraněmi. Kromě zůstávajících pistolí, brokovnice, UZI a granátometu přibyl revolver (který vydržel i do následujícího dílu) a kuš. Obě zbraně se dají kombinovat s novinkou hry - laserovým zaměřovačem, kterým můžete zaměřit jakýkoliv cíl. Ve vybavení se objevil také kompas, který má jen malá uplatnění. Je to spíše pouze náhrada za stopky z minulých dílů. Je třeba zmínit také páčidlo, které se vám mnohdy bude velice hodit.
Když už jsme u výbavy, je důležité říct, že hra změnila styl inventáře: Kruh byl nahrazen rovnou
linkou, ve které se nachází všechny předměty včetně ukládání a nahrávání hry a veškeré možnosti vybavení. Změnou prošlo také úvodní menu: Namísto obrázku a kruhového výběru je zde nyní praktické menu o několika řádcích a za nimi průlet některými egyptskými místy.
Přes to, že váš arzenál je velmi rozmanitý, ve hře paradoxně potkáte mnoho nepřátel, na které budou vaše zbraně trochu krátké. Ať už jsou těmi nepřáteli všudypřítomní skarabové, kostlivci (ti však jdou zničit), netopýři, posvátný býk (toho je třeba přelstít) či a hlavně, rozmilé můmie.
Ti, kteří ještě TR4 nehráli, však nemusí mít strach, že si pořádně nezastřílí. Na hráče totiž ve hře čekají spousty Arabů, krokodýlů, škorpionů, či sveřepých šakalů. Také v Kambodži potkáte pár prasátek hradavičnatých, které do vás budou jen trochu šťouchat :))))
K nepřátelům je vhodné sdělit, že opět o něco pokročila jejich AI. Arabové již umí nejen střílet a běhat za vámi, ale dokonce také zvládají "opičí" lezení.

The Last Revelation je inovované i po stránce Lary. Kromě toho, že je opět o něco přirozenějších tvarů dostala několik nových pohybů. Hlavně je to možnost šplhat po laně, houpat se na něm, skákat z něho a tak dál. Také je nyní hra bohatší o několik pák, spínačů a mechanismů, které může Lara uvést do chodu. Dál Lara změnila způsob sbírání předmětů...nyní si již obtížně nekleká, pouze se shýbne, což působí nejen mladistvěji, ale také rychleji.
Bavíme-li se o Laře této hry, je třeba zmínit, že Core vystřídali dabérku, která jí propůjčila svůj hlas. Namísto Judith Gibbins přichází Jonell Elliott, která s dabingem pro TR vydržela až do šestého dílu.

"Zapomeňme na Winstona!" dalo by se vyčíst z tohoto dílu...o něm zde totiž jako v jediném díle (+AoD) není ani zmínka. Po této větě vám musí být jasné, že tvůrci do hry neudělali sídlo. Tréninkovou misí jsou první dva levely v Kambodži. Ovšem, abscence Lařina domu má své opodstatnění: Zlý bůh bouří a pouští na vás nepočká, proto není třeba otálet v sídle a vzhůru na něj, ať jsou z něj kotlety.

Systém secretů nebyl změněn: Jako tomu bylo v TR1 a TR3, i zde vás čeká známý zvuk a pak nalezení užitečných věcí...a některé opravdu stojí za to! Celkem je ve hře 70 secretů, což není málo, ale zvládnout se to jistě dá - zvlášť pro skutečné hledače pokladů.

Oproti minulému dílu už si hráč nemůže vybírat, kam půjde nejdřív...i když, vlastně trochu ano. Hra totiž nabyla nového systému, kde se můžete vracet do některých levelů. Pár z nich navštívíte klidně třikrát či čtyřikrát.
Hra také neobsahuje datadisk, narozdíl od svých tří předchůdců... Co ovšem stojí za zmínku je The Times Level, který vznikl v koprodukci Core Designu a novin The Times. Lara zde hledá tajuplnou Tutanchamonovu masku. A jen tak pro zajímavost: hádejte základní rozdíl mezi datadisky a tímto levelem? Ano, správně, příběh datadisku se vždy děje až po dílu, ke kterému patří, narozdíl od tohoto speciálního levelu.

Celkem hra obsahuje 35 levelů, rozdělených do několika částí podle egyptských lokací, ať už je to Karnak či Alexandrie. Každý z nich je podkreslen hudbou a zvukovými efekty, jejihž autorem je Peter Connelly.

Některými fanoušky série je tento díl brán jako nejlepší ze všech, najdou se i tací, kteří ho považují za znovuzrození prvního dílu.
Mnohými je považován za konečně klasický díl, dynamičtější, s hrobkami, přesně tak, jak vypadal první díl. "The Last Revelation je zatím a asi i navždy nejlepší díl celé série."vyjádřil se časopis GameSpot.
Některé recenze kritizovaly hlavně frustrující pohyby kamery, která není dokonalá, avšak, dle mého, žádná větší pochybení nedělá. Někteří také tvrdí, že hra, jakožto celá série, nejde s dobou a celkově se přes 4 roky moc daleko nepohnula.
Hra také sklidila mnohem větší zájem než předchozí TR tituly, neboť zakončení dílu a také název "Poslední odhalení/zjevení" působí dosti tajuplně. Mnoho hráčů si po vydání myslelo, že Lara zemřela, udušena pod zničenou pyramidou. Po vydání následujícího dílu se toto podezření okamžitě rozplynulo, ovšem říká se, že tehdy na přelomu tisíciletí bylo před sídlem Core Designu tolik svíček za Laru, že zde nebylo k hnutí.

Můj názor: Tento díl jsem několikrát rozehrál, ale zatím se mi nepodařilo dostat se dál než do komplexu v Alexandrii. Doufám, že se mi to v brzké době povede :) Přes málo zkušeností myslím, že je tento díl skutečně velice pěkný a chválu si zaslouží víc než některé ostatní :)
//<![CDATA[ sklikBanner({ codeId: 51, formatId: 43, url: new String(window.location.href), cborder: 'fffdc1', cbackground: 'FFFFFF', ctitle: 'f9d35e', ctext: 'fffdc1', curl: 'f9d35e', simg: 1 }); //]]>
/* <![CDATA[ */ var bbs=screen,bbn=navigator,bbh;bbh='&ubl='+bbn.browserLanguage+'&ucc='+bbn.cpuClass+'&ucd='+bbs.colorDepth+'&uce='+bbn.cookieEnabled+'&udx='+bbs.deviceXDPI+'&udy='+bbs.deviceYDPI+'&usl='+bbn.systemLanguage+'&uje='+bbn.javaEnabled()+'&uah='+bbs.availHeight+'&uaw='+bbs.availWidth+'&ubd='+bbs.bufferDepth+'&uhe='+bbs.height+'&ulx='+bbs.logicalXDPI+'&uly='+bbs.logicalYDPI+'&use='+bbs.fontSmoothingEnabled+'&uto='+(new Date()).getTimezoneOffset()+'&uti='+(new Date()).getTime()+'&uui='+bbs.updateInterval+'&uul='+bbn.userLanguage+'&uwi='+bbs.width; if(typeof(bburlparam)=='string') { bbh+='&'+bburlparam; } if(typeof(bbkeywords)=='string') { bbh+='&keywords='+escape(bbkeywords); } document.write("<scr"+"ipt language='JavaScript' charset='windows-1250' type='text/javascript' src='http://go.cz.bbelements.com/please/showit/2444/3/3/7/?typkodu=js"+bbh+"&alttext=0&border=0&bust="+Math.random()+"&target=_blank'><"+"\/scr"+"ipt>"); /* ]]> */
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama