Recenze k TR 3

18. prosince 2008 v 12:46 | lucik |  Tomb Raider 3
Tomb Raider: The Adventures of Lara Croft

Třetí pokračování dobrodružství archeoložky Lary Croft vyšlo v listopadu 1998. Stejně jako u minulého dílu byla hra dostupná pro PC, PlayStation a také pro Mac (o něco později než pro první dvě platfotmy).
Tentokrát se Laře dostalo mnohem mezinárodnějšího rozměru, neboť kromě Evropy a Ameriky hra vyšla také v Japonsku pod křídly Enix Corporation. Hru opět vyvíjeli Core Design a vydal Eidos Interactive.
Děj třetího Tomb Raidera započíná před miliony let, kdy dopadl na Antarktidu meteorit.
Nyní již v přítomnosti, společnost RX Tech tato místa prozkoumává a dostane se až do území, kam meteorit spadl...
Lara Croft nejprve hledá v indické džungli jistý artefakt, který je schován v ruinách. Potká zde šíleného pracovníka oněch zmíněných RX Tech, který relikvii, zvanou Infada Stone najde ještě před Larou. Ta ho o artefakt i o sílu, kterou mu dal připraví. Hned poté narazí na hlavu RX Tech, dr. Willarda, který jí povídá o minulosti Infada artefaktu.
Totiž, před tisíci lety našli Polynésané v kráteru meteorit, který si přivlastnili a ze kterého vytvořili
4 mocné artefakty (jeden z nich je kámen Infada). Ty zde v 19tém století nalezla posádka lodi HMS Beagle, vedená Charlesem Darwinem. Za nalezení kamenů ale neprodleně poté životem zaplatil jeden člen posádky. Zbylí 4 námořníci se urychleně vrátili na loď. Po návratu do jejich rodného Londýna se jejich cesty rozešly a každý si odnesl jeden kámen. Jeden artefakt tak putoval do Indie, jeden do Ameriky, jeden si jeho majitel odvezl při prozkoumávání ostrovů v Pacifiku a jeden zůstal v Londýně.
Willard o tomto příběhu ví díky deníku jednoho z námořníků, který našel a po jeho vyprávění Laru osloví, aby pro něj ony artefakty našla. Lara souhlasí.
Musí proto unikat lidožravým domorodcům na ostrově v Tichém oceánu, aby získala Dýku Ora, infiltrovat se do Oblasti 51 a získat tak artefakt Element 115 a v Londýně se utkat s proradnou ředitelkou kosmetické společnosti, Sophií Leigh, které musí ukrást Oko Isis, aby nakonec všechny artefakty přivezla za Willardem na Antarktidu.
Příběh tohoto dílu je nesmírně zajímavý a vpodstatě i velmi složitý, proto všem, kteří ještě TR3 nehráli, aby si ho opatřili.

Jedním z velmi oceňovaných prvků hry byla grafika. Tomb Raider 3 totiž oproti prvním dvěma dílům prošel značnými změnami, dočkal se nových efektů a stylově velkých inovací. Lara má opět o pár polygonů víc a také získala několik nových pohybů, například lezení po čtyřech, sprint, kotouly, "opičí" lezení (to znamená, že Lara, mající za co se chytit, může ručkovat po stropě) a tak dál.
Když už jsme u novinek, v tomto díle se autoři vyřádili na dopravních prostředcích. Ve hře si Lara osedlá čtyřkolku, podvodní motůrek, motorový člun a kajak a víceméně se v Londýně střetne také s metrem, které vám může pěkně zavařit.
Další neokoukanou věcí jsou pohyblivé písky a bažiny. Kromě toho se Lara dočká také nového způsobu, jak odejít do věčných lovišť: Nízké teploty a ledová voda Antarktidy vás můžou pěkně zdržet. Mražená Lara totiž není schopná života. Proto jediným způsobem, jak se dostat přes ledově chlazené vody antarktické pláně zůstává zmíněný motorový člun.

Dobrodružství Lary Croft se také dočkala několika nových zbraní: Největší novinkou je raketomet (který ovšem působí značně nereálně, protože, bez urážky, nevím, jestli může šedesátikilová dívčina běžet a zároveň si jen tak pro legraci střílet z obrovského raketometu. Navíc si ho do baťůžku nejspíš nenarve. Opět je to ale důkaz, že Lara je téměř všemocná :). Dále byl v arzenálu samopal M16 nahrazen puškou H&K a automatické pistole vystřídal oblíbený Desert Eagle (obě nové zbraně se do hry vrátili ještě v TR5). Z prostředků smrti našich nepřátel z minulého dílu zůstaly pistolky (uznejte, ve "staré" sérii byla jejich absence nemyslitelná, no ne? ;)), brokovnice (ovšem v pěkném novém ladění), Uzi-samopaly, harpuna pro zachování legrace pod vodou a granátomet.
A také nepřátelé byli vyměněni: Ti lidští dostali nový kabát (už ne mafiáni, ale různí hlídači, domorodci, zmutovaní technici a vězni v Nevadě - ovšem pozor, ti vám můžou pomáhat, stejně jako vojáci v Pacifiku, stačí pouze vynechat střílení na tyto terče). Jako jedni z mála zůstali potápěči, kteří jsou ještě nebezpečnější, než dřív. Opět se nám vrátili dinosauři, a to od nejmenších až po jejich nekorunovaného císaře, T-Rexe, opět jsou zde také krysy. Přibyli aligátoři a nováčci největší - piraně. Ty nejenže se nedají zničit, ale také vám ukáží vaše vlastní kosti během několika vteřin. Jedinou útěchou může být, že je potkáváte jen ojediněle a v dalším díle už nejsou. Nu a zbytek nepřátel jsou bossové, specifičtí nepřátele (rozuměj exoti) a tak podobně. Oproti minulému dílu bylo vylepšeno jejich rozpoložení, už je potkáváte spíš na místech, kam se opravdu hodí a kam patří.
Rozhodně se v "komunikačních" částech TR3 nebudete nudit a vaše zbraně určitě najdou správnou cestu ke zdraví vašich oponentů.
Lokace, které již byly zmíněny, jsou velice rozmanité a dokonce si po první misi můžete vybrat, do které části světa, plné roztodivným artefaktů z Antarktidy, zamíříte nejdřív a do které nejpozději. Také každá lokace obsahuje jiný, speciální oblek, kterých je, jak račte uznati, docela dost :).
Již potřetí (a bohužel, na dlouhou dobu naposled - počítáme-li osobní návštěvy) se v sérii objevuje Lařino sídlo, které je s trochou nadsázky minimálně dvakrát interaktivnější než ta v obou předchozích dílech zároveň - a to jde pořád o to samé místo). Lařina opičí dráha, stvořená k jejímu tréninku je zase o něco vyvinutější a navíc si můžete také zastřílet a zajezdit na čtyřkolce (k tomu ovšem vede mírně složitý proces, který v rámci zachování hry atraktivní neprozradíme :)).
Opět můžete Winstona (který, světe, zboř se, také může vystřídat svůj outfit - stačí pistolky) v plné radosti zavírat do lednice, či ho prostě jen sledovat nebo ho zvolit objektem svých devítek. Celkově je sídlo nesmírně krásné, fanoušky hodnoceno asi nejpozitivněji z celé série a podvečerní doba také dodává romantickou atmosféru.

Další kapitolou, ne moc dlouhou, ale důležitou, je hudba a zvuky. O ně se opět postaral Nathan
McCree. Samotné zvuky zní mnohem přirozeněji a profesionálněji a z hudby vás opět přiláká několik kreativně pojatých skladeb, které hře, za což se můžu zasadit, opravdu přičítají pozitiva.

Samotná Lara je podstatnou částí. Její charakter se nezměnil, pouze o něco více mluví (a to nejen při tutoriálu v sídle). Hlas jí stejně jako v TR2 propůjčila Judith Gibbins, která po prvním díle vystřídala Shelley Blond.

A jak je to s ohlasy na TR3? Ty se různí: Obecně je TR3 brán jako nejzajímavější díl původní trilogie. Ačkoliv novinek bylo zde opravdu dost, mnoho světových recenzentů sice nepopírají, že je TR3 kvalitní a zábavná hra, ovšem přiznávají, že chce-li potencionální hráč zkusit něco nového, měl by hledat jinde.
To ovšem skalním fanouškům série vrásky nedělá a TR3 oceňují jakožto skvělý díl, který v podstatě posunul Tomb Raider mnohem dál, než například jeho předchůdce.
Samozřejmě má tento díl kromě kladů také své zápory. Těch je málo, ale jedním z nich je například způsob rozlohy jednotlivých levelů. Autoři totiž měli tendenci vám v několika částích úrovně nastolik minimálně dvě až tři cesty, kam nejdřív, což jaksi dělá zmatek, protože některé úkony musí jít po sobě

Můj názor na tento díl je ovšem jednoznačný: Ať si říká kdo chce, co chce, tento díl mi přijde velmi "speciální". Možná svým stylem úplně nezapadá mezi předurčený hrobkový žánr TR série, ale přesto je podle mého téměř dokonalý a autoři se za něj vůbec nemusí stydět.

Tento díl má jako poslední svůj datadisk. Ten vyšel v roce 2000 pod názvem "The Lost Artifact" a navazuje na údálosti ze třetího dílu. Obecně se ujal taky neoficiální název "Tomb Raider III: Gold", jehož poslední slovo je bráno i jako označení pro datadisky jednotlivých dílů.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama